Ales stenar, dahlia’s en Dag Hamarskjöld - Reisverslag uit Borrby, Zweden van Carin Jong - WaarBenJij.nu Ales stenar, dahlia’s en Dag Hamarskjöld - Reisverslag uit Borrby, Zweden van Carin Jong - WaarBenJij.nu

Ales stenar, dahlia’s en Dag Hamarskjöld

Door: Carin

Blijf op de hoogte en volg Carin

16 Augustus 2024 | Zweden, Borrby

Vanochtend werd ik toch even goed verrast door mijn Zweedse buren in hun camper. Of ik zin in koffie had. Kijk dat is nu wat je noemt een heel fijn begin van de dag. Heerlijk mijn zweeds kunnen oefenen en dat ging best aardig. En, ook niet onbelangrijk, heerlijke koffie. [e-2615]️

De zon scheen weer, wind in de rug deze keer… op naar Ales stenar. Zo indrukwekkend, daar ben ik echt twee uur geweest, soort van Zweedse Stonehenge , komen per jaar 700.000 mensen. Ik dacht dat dit getal een nul teveel had, maar denk nu echt dat veel Zweden en toeristen dit bekijken. Hele fijne bijkomstigheid waren de paragliders, die kon je echt van heel dichtbij bekijken. Lijkt me ook nog wel een keer iets om te doen.

Lunch met wafels, door naar het huis van Dag. Ligt er nog een prachtige tuin/kwekerij van dahlia’s tussen, ben ik ook weer twee uur geweest. Al mijn dahlia’s zijn door de slakken opgegeten, maar hier staan ze volop in bloei. Ik heb nu 50 foto’s met verschillende dahlia’s…[e-1f605]

Over het woonhuis van Dag zeg ik alleen maar dat het indrukwekkend was, prachtige tentoonstelling over een vrije geest die te kort heeft geleefd. Ook was er nog een plaats voor meditatie en ruimte voor een heerlijke wandeling. Wat een bijzondere plek. Ellen, dat boek leen ik graag van jou.

Simrishamn… haha daar ben ik dus nog lang niet, vond een camping bij het strand van Borrby. Maar maak me wel een beetje zorgen over de campingbaas hier. Toen ik vroeg of ie nog een plekje had, zei hij tegen mij: kijk eerst maar even op het tentenveldje, kan best zijn dat dat heel vol staat. Ik heb toch heel goed gekeken en zag echt maar 1 (!) andere tent staan.

Inmiddels pannenkoeken gebakken en gegeten en een douche gehad. Ik bleek vannacht onder een lamp te staan met mijn tent [e-1f62c], ging om 23.00 u. aan, ik schrok me rot en heb met een oogmasker geslapen vannacht, dat is nu niet nodig, geen lamp te bekennen, ook geen buren voor koffie morgenvroeg trouwens.

Ik zeg welterusten!


  • 16 Augustus 2024 - 22:39

    Piet:

    Volgende keer per ongeluk een trap tegen de mast aan geven. Kunstje.... Ze willen dan wel eens uit gaan. Wel voorzichtig zodat je je niet blesseert. Ik ken nog iemand die ook regelmatig met oogmasker slaapt. Bloem heeft ook een hekel aan licht als ze moet slapen. Je hebt een heerlijke dag gehad zo te lezen, wafels, pannenkoeken en dan ook nog van alles beleven.

    Slaap lekker en morgen weer gezond op.


  • 17 Augustus 2024 - 16:22

    Jannie:

    Heeerlijk Carin, je bent aan het genieten merk ik. En je kiest wel mooie slaapplekjes uit....geen krakende zakjes [e-1f923][e-1f602]. Hier is het ook heerlijk weer, dus zonnige groet van ons [e-1f60e]


  • 17 Augustus 2024 - 19:54

    Ellen:

    Hey Carin, mooi om je te volgen. Dat is gewoon echt n beetje meegenieten. In Simrishamn “moet” je echt bij de fiskrökeri kalt eller varm rökt lax eten. (is vlak bij de zee) Voor mij is t al lang geleden, maar t was de lekkerste en meest verse zalm die ik ooit geproefd heb (en ik heb al veel zalm in Zweden gegeten op veel verschillende plekjes)

    geniet van t vervolg van je tocht

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carin

Aardrijkskunde lerares met nomadenbloed

Actief sinds 08 Juli 2021
Verslag gelezen: 63
Totaal aantal bezoekers 8954

Voorgaande reizen:

26 Juli 2024 - 26 Juli 2027

Nomade werd pelgrim

10 Augustus 2024 - 24 Augustus 2024

Sydostleden

02 Augustus 2023 - 18 Augustus 2023

Verder noordwaarts

31 Juli 2022 - 12 Augustus 2022

Kattegatleden

12 Augustus 2021 - 18 Augustus 2021

IJsland

18 Juli 2021 - 28 Juli 2021

Lofotenreis 2021

Landen bezocht: