Lund - Reisverslag uit Lomma, Zweden van Carin Jong - WaarBenJij.nu Lund - Reisverslag uit Lomma, Zweden van Carin Jong - WaarBenJij.nu

Lund

Door: Carin

Blijf op de hoogte en volg Carin

24 Augustus 2024 | Zweden, Lomma

Eergisteren vertrok ik met de Öresundtåg van Sölvesborg naar Lund. Wat is dat een mooie luxe trein zeg. Veel ruimte voor fietsen en bagage, het is dan ook eigenlijk een trein naar het vliegveld Kastrup, bij Kopenhagen. Ja die öresundsbrug heeft voor deze regio grote gevolgen voor de stromen van mensen. Een deel van de route ging langs het fietspad, dat ik dagen daarvoor had gereden.

In Lund was het bewolkt en later begon het zachtjes te regenen, dus meteen naar de camping aan de rand van de stad gefietst en de tent opgezet. De camping van Lund is wel echt een stadscamping, best veel lawaai van wegen en treinen. Toch wel grappig hoe deze camping georganiseerd is, je komt aan bij een zwembad en staat in de rij met badgasten. Je krijgt dan een plekje aan de rand van een grasveld dat hoort bij het zwembad en mag ook meteen van het zwembad gebruik maken. De douche is dus ook de douche die hoort bij de douches van het zwembad. In de ochtend loop jij, met je slaaphoofd naar de wc, terwijl er al sportieve inwoners van Lund komen, om hun baantjes te trekken.

Helaas werd de regen alleen maar erger, dus dat werd met een boekje op het luchtbedje, ook prima.

De volgende ochtend was het nog steeds erg bewolkt, maar droog. Eerst koffie en daarna op naar de botanische tuin, mijn verwachtingen waren hoog gespannen. Mmm, wat viel dit tegen, een groot gedeelte van de tuin was gesloten door renovatie. Deze renovatie gaat ook pas in 2026 klaar zijn, dus mocht je plannen hebben, wacht maar even. Ik had twee jaar geleden precies dezelfde ervaring in de botanische tuin van Göteborg. Jammer, maar in zo’n, voor zweedse begrippen, grote stad (90.000 inw.), zijn natuurlijk heel veel andere dingen te doen. Op de camping had ik iemand gesproken die me Kulturen aanraadde, een soort openluchtmuseum zoals wij dat in Arnhem hebben. Dit bleek inderdaad een goed alternatief. Er was veel te zien en interessante filmpjes om te bekijken. Het bleef gelukkig droog.

Na dit bezoek nog even de stad in gelopen en genoten van de studentensfeer die in deze stad is en een heerlijke fish en chips gegeten. Door mijn bezoek aan Kulturen weet ik nu dat Lund een universiteit kreeg, omdat Skåne Zweeds werd en studenten niet meer naar de universiteit van Kopenhagen gingen. Ja, er is ook heel wat afgeknokt in voorgaande eeuwen in dit gebied, blij dat ik nu leef.

Op dit moment heb ik alweer afscheid genomen van Lund, zit in een cafeetje aan de haven van Lomma. Heerlijk om de zee weer terug te zien. Twee jaar geleden dronk ik hier mijn eerste Zweedse koffie, ik was toen opweg naar Göteborg. Hier is een camping aan zee waar ik vannacht nog sta.

Morgenavond gaat de ferry naar Travemünde, ja aan alles komt een eind en over maandag wil ik nog maar niet nadenken. Ik heb alweer vier mailtjes van de Deutsche Bahn, die me afraden om op reis te gaan en als het dan toch zo nodig moet, dan via Lüneburg en Hannover. Goed idee, ik ga alles proberen om Hamburg te vermijden.

Ik weet dat alles goed is met de drie katers, die hebben weer mogen genieten van de goede zorgen van Arthur [e-1f618], dankjewel hoor!

Dank ook voor het meelezen en het reageren, leuk om te lezen. De meeste van jullie spreek ik snel weer, Reinier en Yvonne, ik kom graag een keer eten en bel jullie bij terugkomst. Piet en Marjon, vinden jullie het leuk om een keer bij mij te komen eten? Neem dan Bloem en Steef mee?

En natuurlijk feliciteer is een heel klein jongetje in Zenderen met zijn 1(!) jarige verjaardag, grattis med din födelse dag Laurens!

Heerlijk om toch te merken dat mijn hoofd lekker leeg is, wonderlijk hoe dat werkt met zo’n vakantie. Vandaag nog even genieten van het strand en de zee hier en dan ben ik over een week wel weer klaar voor collega’s en pubers.

Mocht ik je niet snel spreken, dank voor het meelezen, had det bra och ta hand om dig!

Heidå

ps ik lees dat ik geen foto’s meer kan laten zien, ach jammer, die houden jullie van mij tegoed.


  • 24 Augustus 2024 - 16:05

    Ellen :

    Hej Carin, nog een ontspannen dagje in t heerlijke Zweden en een goede terugreis. Hoop voor je dat de reis door Duitsland nog een beetje meevalt In ieder geval minder spanning omdat je dit keer geen veerboot hoeft te halen.


  • 24 Augustus 2024 - 16:49

    Piet:

    Jammer dat je reis al weer richting het einde gaat. De uitnodiging om gezellig bij je te komen eten slaan we niet af. Jammer gevoeg hebben we een drukke agenda komende week anders hadden we met z’n vieren je misschien nog kunnen bezoeken mits je langer kon blijven. Het was heerlijk om jouw bezoeken in en indrukken mee te mogen beleven er van te genieten. Je Zweeds is een uitdaging voor me maar ik denk dat er veel overeenkomsten zijn met onze taal. Het nodigt bijna uit om Zweeds te gaan leren. Marjon was ook aan het tikken en er zullen zeker onderwerpen overeenkomen. [e-1f602]


  • 24 Augustus 2024 - 16:51

    Marjon:

    Hoi Carin, fijn dat de vakantie heeft gedaan waar het voor dient: afstand nemen van de dagelijkse dingen en de accu weer opladen. We komen graag een keer eten met Bloem en Stefan. Gezellig. Oh ik hoor naast me van Bloem dat zij en Stefan het ook gezellig vinden [e-1f604]. Goede terugreis en we spreken elkaar. Groetjes Marjon


  • 24 Augustus 2024 - 16:51

    Jannie:

    Oh wat gaat dat snel Carin. Fijn dat je hoofd leeg is, vooral houden zo. Goede terugreis.


  • 25 Augustus 2024 - 21:23

    Rodenstein:

    Hoi Carin,

    Goede reis naar huis!


  • 26 Augustus 2024 - 13:11

    Hilde :

    Ha Carin, we hebben genoten van je mooie verhalen! Wat heb je weer veel gezien en mooie routes gefietst. We waren druk met Hiddo’s werk en de zorg voor mij. Ik heb gips vanwege een val met fiets, kan paar weken niet lopen.. Veel plezier weer thuis en met Arthur.

    tot horens, groetjes Hilde en Hiddo


  • 26 Augustus 2024 - 13:57

    Carin:

    Och Hilde,

    val met de fiets? Iets gebroken? Dat is vervelend zo voor 27 september.

    sterkte hoor! Ik bel jullie als ik thuis ben, maar die Deutsche Bahn zorgt weer voor een avontuurlijke dag.

    groet Carin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carin

Aardrijkskunde lerares met nomadenbloed

Actief sinds 08 Juli 2021
Verslag gelezen: 72
Totaal aantal bezoekers 8951

Voorgaande reizen:

26 Juli 2024 - 26 Juli 2027

Nomade werd pelgrim

10 Augustus 2024 - 24 Augustus 2024

Sydostleden

02 Augustus 2023 - 18 Augustus 2023

Verder noordwaarts

31 Juli 2022 - 12 Augustus 2022

Kattegatleden

12 Augustus 2021 - 18 Augustus 2021

IJsland

18 Juli 2021 - 28 Juli 2021

Lofotenreis 2021

Landen bezocht: